Top 5 lucruri despre carii - aparitie, cauze, tratament

Stadiile cariei dentare, de la momentul reversibil pana la complicatii care pun in pericol dintele

1. Caria dentară este cea mai frecventă afecțiune după obișnuita răceală. Ea poate afecta copiii de când sunt mici (caria de biberon, cauzată de administrarea de băuturi îndulcite cu biberonul), dar este important de știut că ne naștem fară să avem bacteriile care cauzează caria dentară - ele sunt transmise prin salivă de la adulți.

2. Primul stadiu al cariei este demineralizarea smalțului - descoperit la timp și tratat corespunzător, acest stadiu este reversibil. Foarte ușor afectează smaltul în profunzime, și apoi celelalte straturi dentare ajungând până la nerv - când necesită curățarea cananelor radiculare și sigilarea dintelui. Dacă nici acum nu este tratată, caria se transformă în infecție care poate pune în pericol dintele și mai târziu chiar viata (infecțiile extinse pot ajunge pe cale sanguină până la creier).

3. Simptome:

• in fazele incipiente, cariile nu dor;

• durere la alimente reci / fierbinți / dulci / acre;

• culoare maronie a smalțului;

• lipsă de substanță (gaură la nivelul smaltului).

4. Cauza apariției cariilor sunt bacteriile conținute în placa bacteriană, care o transformă în acid, care atacă și erodează smalțul. Pe larg, procesul este următorul:

• placa bacteriană este un depozit lipicos de pe dinți. Ea se acumulează dacă igienizarea nu este corectă și frecventă, dacă dieta este bogată în zahăr și amidon. Dacă nu este îndepărtată, placa bacteriană se transformă în tartru dur și devine mult mai greu de îndepărtat.

• bacteriile din placa bacteriană o transformă în acizi care atacă smalțul (îl subțiază și apoi îl perforează). Dacă nu este depistată la timp trece prin toate structurile dentare până la nerv, și mai departe se transformă în infecție dacă nu este tratată.

Există anumiți factori care cresc riscul apariției cariilor:

• poziția dintelui - mai predispuși sunt molarii (măselele);

• anumite băuturi și mâncăruri - bogate în zaharuri și în amidon (făinoase);

• multe gustări între mese - cresc timpul de contact al zaharurilor cu dinții - acizi;

• inghesuiri dentare - îngreunează curățarea dinților;

• igienă dentară insuficientă sau incorect realizată;

• lipsa fluorului din apa potabilă / pasta de dinți / apa de gură;

• gură uscată (care înseamnă cantatite scăzută de saliva în cavitatea bucală), reflux esofagian sau alte afecțiuni generale.

5. În faza incipientă, cariile nu dor, și numai dentiștii le pot descoperi atunci. Mergi la dentist la 6 luni pentru a surprinde de la început orice afecțiune dentară.