Ce fac după extracţia molarului de minte?

De obicei, între vârsta de 17-21 de ani, erup molarii de minte. Acestea sunt ultimele măsele de pe arcadele dentare, maxilară și mandibulară, și de cele mai multe ori nu mai există suficient spațiu pentru ca ele să apară. În consecință, acestea își vor face loc, determinând înghesuirea celorlalți dinți. Aceasta indică necesitatea de extracție a lor.

Poziția nefavorabilă a molarului de minte indică necesitatea de extracție a lui

Extracția molarilor de minte este o intervenție chirurgicală uzuală. Recuperarea durează de la câteva zile până la maxim o săptămâna, în funcție de dificultatea extracției-dacă molării sunt incluși (acoperiți de os), post extractional vor exista durere, inflamație și disconfort ceva mai sporite decât la o extracție a unui molar erupt (deja apărut în cavitatea bucală).

Rana rămasă după extracție se va vindeca complet abia după câteva luni, timp în care încă se poate infecta. Trebuie să ai grijă de igiena ta bucală și să fii atent la orice semn că ceva ar fi în neregulă. Așa te poți asigura că locul extracției se va vindeca frumos și fără neplăceri.

Poți să îți reiei mare parte dintre activități ziua de după extracție, dar este foarte important să eviți orice acțiune ar putea mobiliza cheagul de sânge care se formează postextractional (și care ajută vindecarea):

• nu face efort fizic - în primele zile e indicat chiar să eviți să te apleci

• în primele două zile postextractional pune comprese reci pe obraz

• nu fuma și nu mesteca tutun - cresc șansele să faci alveolită - o complicație foarte dureroasă ce poate apărea după orice extracție.

• nu clăti puternic din obraji și nu scuipa

• încearcă să eviți alimentele dure sau la temperaturi extreme. Asta nu înseamnă totuși să trăiești numai cu piureuri. Mănâncă alimente hrănitoare, fructe și legume; o alimentație nutritivă grăbește procesul de vindecare

• primele două săptămâni după extracție nu folosi periuța electrică. Nu spăla la locul extracției, dar fă-ți igiena bucală în rest. Este indicat să folosești o apă de gură terapeutică de două ori pe zi (care să conțină clorhexidină). Întreabă dentistul tău

• nu bea cu paiul

Dacă după câteva zile postextractional durerile nu se diminuează, apelează la dentistul sau chirurgul tău. La fel și pentru orice simptom de genul:

• sângerare abundentă

• durere exagerată, care nu cedează la medicația recomandată de chirurg

• inflamatie tot mai mare

• parestezie (lipsa simțurilor într-o anumită regiune)

• dificultate de a înghiți sau a respira

• febră

• hemoragie nazală

Aceste complicații sunt rare, dar este important să știi despre ele doar ca să le identifici și să te adresezi imediat medicului tău. De obicei, extracțiile molarilor de minte sunt lipsite de surprize dacă urmezi întocmai sfaturile medicului.